جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی فولاد، به ویژه در اروپای مرکزی تأثیر خواهد گذاشت. هر دو کشور صادرکننده فولاد و سایر محصولات متالورژی می باشند. در حالی که چین بیش از نیمی (53 درصد) از تولید فولاد جهان در سال 2021 را به خود اختصاص داد، روسیه و اوکراین 5 درصد یا 97 میلیون تن فولاد تولید کردند. به دلیل جنگ در اوکراین، تأثیرات آن از نظر عرضه و قیمت در خرید کالا و اختلال در زنجیره تأمین و هزینه برای تولیدکنندگان محسوس بود. تاثیر دیگر حرکت به سمت جایگزین کردن منابع انرژی و کاهش انتشار کربن است.

 

وقفه در تولید فولاد

90 درصد کارخانه های فولاد در اوکراین فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده اند. بسیاری از آنها آسیب دیده یا از بین رفته اند. به عنوان مثال، فولاد آزوفستال و ایلیچ که هر دو تحت کنترل Metinvest در ماریوپل هستند، به شدت آسیب دیده اند و حدود 41 درصد از تولید فولاد اوکراین را تشکیل می دهند. حتی پس از پایان درگیری، این تاسیسات ممکن است به وضعیت قبل باز نگردند.

دسترسی اوکراین به بازارهای دریایی با تخریب بنادر یا محاصره نیروی دریایی روسیه قطع یا مختل شده است. محموله های دریایی اساسا متوقف شده است. تحریم های غرب بر محموله های روسیه تأثیر گذاشته است. عملیات ریلی برای تولیدکنندگان اوکراینی و روسی تحت تأثیر قرار گرفته است و تحریم ها باعث توقف یا کاهش شدید محموله های روسیه به اروپای غربی شده است. روسیه و اوکراین هر دو تامین کنندگان مهم فولاد، کنسانتره سنگ آهن، گندله و زغال سنگ. علاوه بر اروپای مرکزی، خاورمیانه، شمال آفریقا، ترکیه و ایالات متحده نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند، قیمت آهن خام در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

جنگ اوکراین و روسیه

 

تاثیر در بازار جهانی

مصرف کنندگان آهن خام در ترکیه، ایالات متحده، خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی تحت تاثییر قرار گرفتند. مصرف کنندگان آهن خام ترکیه از دولت می خواهند که تولیدکنندگان فولاد را برای افزایش تولید آهن خام و بیلت و اسلب تحت فشار قرار دهد. مصرف کنندگان مصری نیز برای به دست آوردن محصولات خام، به ویژه بیلت، با مشکل مواجه هستند. خاورمیانه باید مبدا واردات آهن خام را تغییر دهد، زیرا بخشی از واردات کشورهای روسیه و اوکراین است. تولیدکنندگان قدیمی فولاد در اروپا، به دلیل هزینه های بالا در معرض توقف فعالیت قرار گرفتند. آنها همچنین در تامین ضایعات فلزی، آهن خام، DRI و HBI با مشکل مواجه شده اند. توقف تولید شرکت های قدیمی فولاد به قیمت انرژی و مواد اولیه بستگی دارد. برخی از کارخانه ها تولیدشان را محدود کرده اند و هزینه های اضافی برای مصرف انرژی از آن ها دریافت می شوند.

انتظار می رود سطح موجودی تا تابستان کاهش یابد. قیمت فولاد، به ویژه در آلمان، با عرضه بسیار کمتر از تقاضا در حال افزایش است. این وضعیت می‌تواند کاهش وابستگی سنگ آهن را با تلاش برای پذیرش گزینه‌های جایگزین، و نه تنها کوره‌های قوس الکتریکی، بلکه همچنین «فولاد سبز» با استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی، تسریع بخشد.