ایران در سال 2021 میلادی توانست جایگاه دهم دنیا در تولید فولاد را کسب کند که با پیش بینی های تحلیل گران این عرصه تا سال 2025 میلادی به جایگاه هفتم ارتقاع پیدا خواهد کرد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته طی سال گذشته، کشورهای چین، عراق، اندونزی، تایلند و امارات پنج مقص اصلی فولاد ایران بوده اند. و طبق آمار های تخمین زده، فولادگران در سال 1400 توانستند بالغ بر 11 میلیون 687 هزار تن محصولات زنجیره فولاد را به 59 کشور جهان صادر کنند. ارزش این مقدار فولاد مساوی است با 4/7 میلیارد دلار. سال گذشته شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان سه شرکت عمده در زمینه صادرات فولاد بوده اند و بیشترین فولاد از این سه تولیدکننده صادر شد.

 

تجارت فولاد با چین

 

صادرات فولاد به چین

در طی سال های گذشته تجارت ایران و چین در صنایع مختلف بسیار پررنگ بوده است و به اصطلاح شریک تجاری یکدیگر بودند. همچنین تجارت در حوزه فولاد سازی و صنایع مرتبط با آن برجسته و فعال بوده است و سهم صادرات فولاد ایران به چین، در سال 1400 مقدار فولاد صادر شده، 3 میلیون و 500 هزار تن بود که حدودا 27 درصد از کل میزان صادرات ایران در سال 1400 می شود.

واردات چین از ایران در 9 ماه نخست سال 2022 به 5 میلیارد 370 میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد 11 درصدی مواجه شد. بر اساس گزارش گمرک ها، کل مبادلات تجاری چین با دیگر کشور های دنیا در 9 ماه اول سال 2022 نبست به مدت مشابه سال قبل  9 درصد رشد داشت که مبلغی مساوی با 4751 دلار می شود.

کشور چین خود یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان آهن و فولاد به تمام دنیا است. تولید آهن و فولاد در این کشور ارزان و به صرفه بوده است و در نهایت قیمت تمام شده این محصول پایین خواهد بود. به همین دلیل تجار مختلف از سراسر دنیا برای خرید آهن و فولاد وارد تجارت با چین می شوند. ایران نیز یکی از کشورهای است که خریدار آهن و فولاد از چین است.  مبادلات تجاری ایران و چین در ماه های ژانویه تا سپتامبر 2022 با رشد 18 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد.

 

تجارت فولاد با عراق

 

صادرات فولاد به عراق

دومین کشوری که بیشترین محصولات فولادی به آنجا صادر شد، عراق است، عراق که همیشه رابطه نزدیکی با ایران در زمینه تجارت دارد، در سال های گذشته نیز رابطه تجاری خوبی با شرکت های فولاد سازی داشته است، و از لحاظ هم مرز بودن ایران و عراق، حمل و نقل و باربری تسهیل شده است.

در پی اتفاقات پیش آمده در اوکراین، واردات عراق از این کشور کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد.

کشور عراق در زمینه ی تولید فولاد تکنولوژی مناسب و کافی را ندارد از همین رو برای تامین نیاز کشور خود واردات فولاد را از کشور های دیگر انجام میدهد. صادرات پروفیل به عراق جزء یکی از محصولات فولادی می باشد که بیشترین واردات را به این کشور دارد. کشور ایران نقش بزرگ و مهمی در تامین نیاز لوله و پروفیل عراق دارد.