به گزارش خبرگزاری مهر، قیمت روز آهن‌آلات به میزان زیادی تحت تاثیر شرایط اقتصادی جامعه قرار دارد. این مسئله باعث می‌شود پیش‌بینی نوسانات بازار آهن در سال ۱۴۰۱ نسبتاً دشوار شود. تغییر مداوم ارزش ریالی و ارزی مقاطع فولادی، اطلاع از قیمت این محصولات نظیر قیمت نبشی را برای صاحبان پروژه‌ها و کارفرمایان ساخت‌وساز سخت و دشوار کرده است.

۱. هزینه محصولات فولادی در بازارهای جهانی

یکی از عوامل مهمی که باید در زمان بررسی قیمت نبشی و ناودانی به آن توجه کنید، ارزش دلاری این محصولات در بازارهای جهانی است. تورم جهانی می‌تواند باعث تغییر لحظه‌ای و روزانه‌ی قیمت نبشی و ناودانی شود. این مسئله می‌تواند به افراد ناآگاه در بازار ضررهای جبران ناپذیری وارد کند.

۲. مواد اولیه بکار رفته

چنانچه هزینه مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت نبشی و ناودانی افزایش یابد، ارزش مادی و نهایی این محصولات هم به صورت مستقیم افزایش می‌یابد.

۳. نفت

نوسانات نفت به صورت مستقیم در افزایش یا کاهش هزینه‌های تولید محصولات فولادی از جمله ناودانی و نبشی تاثیرگذار است.

۴. نوسانات بازار ارز و دلار

قسمتی از نبشی و ناودانی موجود در بازار از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود؛ به همین دلیل تغییر دلار و افزایش ارزش آن می‌تواند بررسی قیمت نبشی و ناودانی در سال ۱۴۰۱ را تحت تاثیر قرار دهد.

۵. میزان عرضه و تقاضا در بازار

یکی از فاکتورهای مهمی که باید در زمان پیش بینی نوسانات بازار آهن در سال ۱۴۰۱ باید به آن توجه کنید، میزان عرضه و تقاضای بازار است. چنانچه میزان عرضه زیاد باشد، قیمت محصول کاهش می‌یابد؛ در غیر این صورت با کاهش میزان عرضه و افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت تمام‌شده مقاطع فولادی مورد نظر خود هستیم.

۶. هزینه‌ی حمل و نقل و انبارداری

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری و خرید نبشی و ناودانی هستید، باید هزینه حمل و نقل و انبارداری را هم به هزینه تمام شده محصولات خود اضافه کنید. جابه‌جایی این مقاطع در حجم بالا با کامیون و کشتی و… صورت می‌گیرد که به سوخت نیاز دارند. در نهایت باید بدانید که کاهش یا افزایش هزینه و دستمزد حامل‌های انرژی نظیر سوخت هم بر روی قیمت این محصولات تأثیرگذار است.

۷. فصل تولید

شاید تصورش را هم نمی‌کردید، اما فصل و زمان تولید به صورت مستقیم بر پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۱ اثر می‌گذارد. مثلاً با شروع فصل سرما، ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه‌ تولید ناودانی و نبشی پیش آمده و باعث نوسان قیمت آن‌ها شود.

۸. برند تولیدکننده

یکی از مواردی که در زمان بررسی قیمت نبشی و ناودانی در سال ۱۴۰۱ با آن مواجه می‌شوید، تنوع برندهای تولیدکننده این محصولات در بازار داخلی است. در حال حاضر نبشی و ناودانی به صورت تولید داخل و وارداتی در بازار موجود هستند که ارزش مالی آن‌ها با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. این مسئله می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما دشوار کند.

۹. ابعاد محصول

ابعاد نبشی و ناودانی یکی از عواملی است که به صورت مستقیم بر روی وزن و هزینه نهایی محصول اثر می‌گذارد.

۱۰. وضعیت بورس کالا

در حال حاضر عمده محصولات فولادی در بورس کالا معامله می‌شوند؛ بنابراین اطلاع از وضعیت قیمت ناودانی در سال ۱۴۰۱ می‌تواند به شما کمک کند.