سنگ آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی جهان است و به عنوان ماده اولیه برای تولید فولاد و دیگر فلزات از جمله نیکل، کروم و منیزیم استفاده می‌شود. بیشترین رزرو سنگ آهن در جهان در چند کشور مرکزی وجود دارد و برخی از آنها به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان جهان شناخته می‌شوند. در اینجا به بررسی برخی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان می‌پردازیم:

 

چین

با بیش از 45 درصد از تولید جهان، چین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. این کشور دارای بزرگترین معادن سنگ آهن جهان است و میزان تولید آن بیش از 900 میلیون تن در سال است. بزرگترین منطقه تولید سنگ آهن چین، استان لیاونینگ در شمال شرقی چین است.

 

بزرگ ترین تولید کنندگان سنگ آهن

 

استرالیا

استرالیا دومین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان است و بیش از 20 درصد از تولید جهان را در اختیار دارد. این کشور بیشترین میزان صادرات سنگ آهن جهان را نیز داراست. معادن سنگ آهن در غرب استرالیا، جنوب استرالیا و نیز نیو ساوت ولز قرار دارند.

برزیل

برزیل با بیش از 10 درصد از تولید جهان، سومین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن برزیل در مناطقی همچون سرجیپو، مناس، بلومینا و کرالندیا قرار دارند.

هند

هند با بیش از 8 درصد از تولید جهان، چهارمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن هند در مناطقی همچون اوریسا، جهارخند و کارناتاکا استخراج می‌شود.

 

صادرات سنگ آهن

 

روسیه

روسیه با بیش از 6 درصد از تولید جهان، پنجمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن روسیه در مناطقی همچون اوبلاست، چلیابینسک و کراسنویارسک قرار دارند.

آمریکا

آمریکا با بیش از 4 درصد از تولید جهان، ششمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن آمریکا در مناطقی همچون میشیگان، مینه سوتا و آیووا قرار دارند.

اوکراین

اوکراین با بیش از 2 درصد از تولید جهان، هفتمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن اوکراین در مناطقی همچون کریوی ریه، کریوی روگ و دنیپروپتروفسک قرار دارند.

کانادا

کانادا با بیش از 2 درصد از تولید جهان، هشتمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن کانادا در مناطقی همچون لبرادور، کویبک و نیوفاندلند قرار دارند.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی با بیش از 1 درصد از تولید جهان، نهمین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن جنوب آفریقا در مناطقی همچون لیمپوپو و شمالی کیپ قرار دارند.

 

خریداران سنگ آهن ایران

 

ایران

ایران با بیش از 1 درصد از تولید جهان، دهمین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان است. معادن سنگ آهن ایران در مناطقی همانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، مرکزی و زنجان قرار دارند. سنگ آهن ایران در حال حاضر به صورت خام و غیرخام در داخل کشور و همچنین صادرات به کشورهایی همچون چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا و... به فروش می‌رسد.

اخیراً ایران در زمینه بهره‌برداری از معادن سنگ آهن به دنبال توسعه و بهره‌برداری از روش‌های نوین و پیشرفته است. این پیشرفت‌ها علاوه بر افزایش تولید، باعث کاهش هزینه‌های تولید، کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش کیفیت محصولات سنگ آهن نیز شده است.

در نتیجه، ایران با داشتن معادن غنی سنگ آهن و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، قطعاً در آینده می‌تواند نقش مهمی در بازار جهانی سنگ آهن ایفا کند.