معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران و قبل تر از آن در سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران مزایای زیادی برای این صنعت و فعالان در این حوزه به همراه داشت. عرضه فولاد در بورس کالا سبب شد که یک بازار ملی، رقابتی و شفاف برای محصولات فولادی تشکیل شود. دیگر مزایای بورس کالا تسهیل تامین مالی فعالان این صنعت است که همین امر باعث افزایش سطح تولیدات این محصول شده است.  دیگر موضوعی که حائز اهمیت است حذف رانت و فساد در بازار فولاد است و به طور کلی، عرضه فولاد در بورس کالا امنیت معاملات را بالاتر برده است.

بورس کالا مزایای متعدی برای صنعت فولاد ایران دارد، مانند: پوشش ریسک، تامین مالی و کمک به بخش خصوصی از طریق کاهش مالیات، ایجاد اطمینان در بین طرفین معامله، حذف واسطه های غیرضروری، ایجاد شفافیت و کشف قیمت عادلانه، ارائه اطلاعات از روند نرخ ها و معاملات، معرفی عرضه کننده و انجام معاملات به صورت الکترونیکی.

 

 

چگونه از بورس کالا خرید کنیم؟

بورس کالا به منظور تسهیل دسترسی مشتریان خرد و رونق بازار محصولات فولادی اقدام به ورود عرضه های خرد در تالار صنعتی نموده است. آغاز فروش خرد فولاد نیز به خریداران فولاد کمک می کند تا دیگر مجبور به خرید این محصولات از واسطه های غیر ضروری و پرداخت سودهای بالا نباشند. از طرفی برای کارخانه‌های فولادی نیز این فرصت مهیا می‌شود که کالای بیشتری را تولید و به دست مصرف‌کننده برسانند.این عرضه، چرخه کاملی از تولید تا مصرف‌کننده را بدون واسطه فراهم نموده به این معنا که متقاضیان محصولات نهایی فولاد می­توانند بدون واسطه محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن را از بورس کالا تهیه کنند که این امر علاوه بر کاهش هزینه برای مصرف‌کننده، زمینه افزایش تقاضا در صنعت فولاد هم در بخش بالادستی (تولیدکننده مواد اولیه) و هم در صنعت پایین‌دستی (محصول نهایی) را فراهم می‌آورد.

قبل از اجرای راه­اندازی این معاملات در بورس، حجم تقاضا برای خریداران بیش از ۱۱۰ تن بوداما در حال حاضر محصولات فولادی با تناژ زیر ۱۱۰ تن هم عرضه می­شوند. حداقل تقاضا خرید در شرکت های مختلف متغییر است. بر این اساس معامله گران خرد،بدون واسطه محصولات نهایی مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه کرده و هزینه های مصرفی خود را کاهش می‌دهند. شاید در ابتدابه نظر رسد که معاملات خرد در بورس کالا مورد استقبال خریداران قرار نگیرد، اما با گذشت زمان وشناخت مزایای این طرح مشتریان انگیزه لازم برای ورود به معاملات را پیدا خواهند نمود.